Persbericht KRUIT! Muziektheater Maluku

Première KRUIT! muziektheater Maluku van DeltaDua

zaterdag 28 februari 2015, Zaantheater, Zaandam, 20.30 uur.

Op zaterdag 28 februari 2015 gaat de muziektheatervoorstelling KRUIT! van DeltaDua in première. KRUIT! is het onderbelichte verhaal uit de gedeelde geschiedenis van Nederland en de Molukken: de Molukse opstand in 1817 geleid door volksheld Pattimura. Hierbij werd het Nederlandse gezin Van den Bergh in Fort Duurstede afgeslacht. Alleen de kleine Jean Lubbert overleefde de nachtmerrie. Deze Jean Lubbert voegde op zijn 63e levensjaar de naam ‘Van Saparoea’ toe achter ‘Van den Bergh’. Dit gebaar en de roman van de Nederlandse schrijver Johan Fabricius over het leven van deze jongen vormen de inspiratiebronnen voor KRUIT!

Over KRUIT!

Het is 16 mei 1817. Honderden goed bewapende opstandelingen onder leiding van de Molukse volksheld Pattimura bestormen het Nederlandse fort Duurstede op het eiland Saparua, waar de Resident Van den Bergh met zijn familie bescherming heeft gezocht. De rebellen slachtten op gruwelijke wijze iedereen af. Alleen Jean Lubbert, de zesjarige Residentenzoon, overleeft de nachtmerrie.

KRUIT! begint ruim na de moord op het gezin Van den Bergh. Jean Lubbert, inmiddels een volwassen man, is afgereisd naar de plek des onheils. Daar ontmoet hij volksheld Pattimura, de vrouw Maria die zijn leven heeft gered, Martha Christina die aan de basis stond van de opstand en Rissakotta die getuige was van de aanval op het fort. De personages belichten ieder vanuit hun eigen perspectief wat er is gebeurd. Bekentenissen, verklaringen en verwijten volgen elkaar op. Het verleden wordt uiteen gerafeld. Is verzoening mogelijk?

Het gedeelde verleden van Nederland en de Molukken speelt tegenwoordig regelmatig een rol in de actualiteit. Onbegrip en boosheid zijn vaak onderdeel van een verhitte discussie, terwijl kennis over het verleden vaak ontbreekt. KRUIT! legt een voor velen onbekende geschiedenis bloot en maakt duidelijk waar de onvrede met de koloniale overheersers vandaan kwam: de meedogenloze jacht op specerijen, vooral op de kruidnagel, dat het ‘zwarte goud’ werd genoemd.

Belangrijkste bron voor KRUIT! is de roman De schreeuw van de witte kakatoe van de schrijver Johan Fabricius (De scheepsjongens van Bontekoe).

KRUIT! is een bijzondere muziektheatervoorstelling waarbij het specifieke gebruik van Molukse traditionele rituele zang en Tifa-Totobuang klanken, moderne klassieke muziek en hedendaagse westerse muziek samenkomen. Een unicum in de Nederlandse muziektheaterwereld.

Credits

Regie Anis de Jong Tekst Frank den Os Zang Julya Lo’ko Spel Alex Lekatompessy, Nel Lekatompessy, Matthias Maat, François Pical Muziek Rudy Tuhusula, Alain Eskinasi

KRUIT! wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, VSBfonds, Janivo Stichting, Lira Fonds en Moluks Historisch Museum.

Regisseur Anis de Jong:
“Wat mij intrigeerde was dat de echte Jean Lubbert in zijn manuscript beweert dat hij niets meer weet van de moord op zijn familie, zijn leven in de kampong en de verzorging door Maria. Wel beschreef hij gedetailleerd zijn belevenissen na aankomst in Surabaya en de bootreis naar Nederland. Des te wonderlijker is zijn verzoek om ‘Van Saparua’ aan zijn naam toe te voegen. Hierdoor is zijn familie tot op de dag van vandaag verbonden met het drama van 1817.”

Tekstschrijver Frank den Os:
“Mijn moeder is geboren in Ambon. Toen zij in 1948 terugkwam naar Nederland was er nauwelijks oor voor de oorlogsverhalen uit Nederlands-Indië. Dat fascineert me: ons koloniale verleden behoort amper tot het collectieve geheugen. Hoewel de Pattimura-opstand in de Molukken jaarlijks wordt herdacht en gevierd, kennen Nederlanders hun eigen geschiedenis niet. Dat is niet alleen jammer, maar kan onbedoeld ook culturele spanningen veroorzaken.”

Speeldata 2015

zie speellijst

Stichting DeltaDua

Stichting DeltaDua is het enige Moluks-Nederlandse muziektheatergezelschap in Nederland en komt voort uit het in 1987 opgerichte Theater Delta. DeltaDua zet zich in om de artistieke uitwisseling op muziektheatergebied tussen Nederland en Indonesië en in het bijzonder de Molukken te versterken. Zij vindt haar inspiratie in de gedeelde koloniale geschiedenis en ontstaansgeschiedenis van de Molukken en de komst van Molukkers naar Nederland.

Voor meer informatie Machteld Kuntz (publiciteit) | mackuntz@gmail.com | 06-42089779.

Hieronder kunt u dit persbericht downloaden als pdf:

[prettyfilelist type=”pdf” filesPerPage=”3″]